Hvordan forbedres nervernes kontakt med musklerne?

Kommentarer lukket til Hvordan forbedres nervernes kontakt med musklerne?

Det hjælper ikke at træne muskler,
hvis nerverne ikke har kontakt til dem

Citat: Dorte Hansen, 2016

 

Hvorfor jeg har fordybet mig i musklerne og nerverne

Jeg har på de seneste på min vej mod helbredelse fokuseret meget på træningen. Dette er en naturlig fortsættelse af, at jeg har haft fokuseret på både de mentale og maden over store perioder de sidste år. Nu drejer det sig så om motion.

El-træningen er sidste nyt og vi træner nu både underben, fod og trappegang (baller og lår). Sidste gang oplevede jeg faktisk fremgang, da vi mens vi trænede. Det var stort.

Da el-træningen netop fokuserer på at forbedre nervernes kontakt med musklerne har jeg studeret det en del.

Hvordan samarbejder musklerne og nerverne?

Indtil nu har jeg altid selv skullet “grave” tingene frem. Men denne gang gik det lettere. Mest overraskende var alle de fine You-Tube videoer, som ligger på nettet. F.eks. disse to, som har flotte animationer sammen med forklaringerne

eller denne kortere version

 

Vitaminer og musklerne

Det viser sig, at både Calcium og natrium er vigtige spillere i når nerverne giver besked til musklerne om at gøre noget.

Barbara Wren har for lang tid siden gjort opmærksom på denne sammenhæng og det er da også hendes skyld at jeg tager store mængder magnesium.

Magnesium søger for at tage de calcium-joner, som er i overskud i cellen ud om natten. Dermed er der plads til at musklerne kan gå i gang om dagen. Dette kan forklare min fremgang.

Det samme gælder natriumet. Her har jeg dog ikke sat indtaget af modparten “kalium” op. Istedet har jeg nedsat saltforbruget. Igen en måde at få mindre “natrium”-affald inde i cellen, når natten nærmer sig. Dermed er der mindre mængde, som musklerne skal rydde op.

Jeg føler mig således godt på plads i forhold til vitaminerne

Hvordan støtter jeg forbindelsen mellem nerverne og musklerne?

Mit næste spørgsmål var derfor, om jeg støtter forbindelsen med det jeg spiser. Der fandt jeg denne video, som fortæller om 8 punkter (Se nedenfor)

De 8 ting, som helbrede nerverne

De følgende ting er taget fra ovenstående video

  1. B1 (f.eks. nødder og frø)
  2. B6 (f.eks. grøntsager og frugt)
  3. B12 (f.eks. mælkeprodukter og æg)
  4. C-vitamin (f.eks. frugt)
  5. Antioxidanter (f.eks. bær)
  6. Omega3 (f.eks. fisk og hørfrøolie)
  7. Ingefær
  8. Kalium (f.eks. nødder)

Min konklusion blev at min kostændring til primært at bestå af grøntsager og frugt var en rigtig god ide. Derudover har mit store forbrug af fisk været rigtig godt, da de har givet mig den ønskede omega3.

Jeg har dog tidligere været glad for den rene hørfrøolie, så den kommer også ind i maden igen. Det sker til trods for, at jeg har fået at vide at jeg allerede får nok olie. Men min hud er tør og jeg har tidligere været glad  for den, så den er altså med i begrænset omfang igen.

Dog har jeg taget mit B-vitaminkompleks ind blandt pillerne igen, da jeg klart har savnet det – og nu véd jeg hvorfor. Især mens jeg bruger El-terapi er det vigtigt at jeg tager det. Derudover er jeg begyndt at drikke ingefærte igen

Det jeg mangler er Kalium, da jeg spiser få nødder og Antioxidanterne, da jeg får meget få bær.

Musikterapi for nerverne og regenerering

En overraskende sidegevinst i min jagt på vide om kontakten mellem nerver og muskler var, at jeg stødte på musikterapi, som direkte skulle støtte nerverne. Musikken er resultatet af undersøgelser af buddistisk mediationsmusik, som har vist sig at have direkte indflydelse på forskellige dele af kroppen.

Da jeg ved at hjerne er formbar som ler og vi selv kan påvirke den på mange forskellige måder vil jeg her slutte af med denne video, som får nerverne til at regenere