Gode råd fra en forsker til mig


En god forsker i idræt så mig ved et tilfælde falde.

Han fortalte, at der var en grund til at de lavede styrketræning med ældre. Nemlig, at der er stor forskel på at lave et kontrolleret fald og så falde hårdt ned. Jo bedre styrke dine muskler har, jo mindre risiko er der for skader, når du falder.

Da jeg klart har brug for mere styrke spurgte jeg om, hvad der skulle til. Han svarede:

  • Du skal træne så hårdt, at du højst kan gøre øvelsen 10-12 gangen inden du ikke kan mere.
    • Derefter skal du have en lille pause – og så i gang igen.
  • Hvis der er glukose i cellerne (som i mine), så skyldes at det at mitokondrierne ikke bruger det. Derfor
    • kan jeg med fordel studere videnskaben om mitokondrier
  • Mitokondrierne bliver større i takt med, at du laver fysisk træning (Endnu en grund til at træne mere). Dermed er der større chance for at de bruger glukosen i cellerne.

Så her fik jeg lige lidt mere at arbejde med.

Jeg er allerede gået i gang med at træne mine fødder. En dygtig fysioterapeut sagde engang til mig, at hvis jeg kunne få dem til at fungere bedre ville resten komme med. Så det blev mit fokus.

Jeg mental træner ved at gå på trapper og fysisk set går jeg det ved at gå, mens jeg fokuserer meget på hvordan min fodstilling er samt på at hæve mine hæle op (hvilket er en ny oplevelse for mig).

Faktisk har jeg fået bedre kontakt til mine fødder af det, så jeg fortsætter ad den vej

Category: Udenfor kategori

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*