Grønne juicer og madplan nov. 2014


En del af min plan for at blive helbredt, er at få et glas grøn juice om dagen. Grøn juice er nemlig god til at afgifte kroppen.

Mange af de forfattere jeg har læst, har været mega-glade for deres grønne juice, som de kalder for uundværlige. Derfor var jeg heller ikke afvisende, da Barbara Wren skrev i sin bog, at den grønne juice skulle være en del af kostplanen.

Jeg har dog først nu fået anskaffet mig en juicer til min Magimix (foodprocessor) og det har været en god investering.

Min krop har det rigtig godt med juicerne, som jeg nu har lavet i en uge.

image

I denne uge vil jeg begynde at tilsætte hørfrøolie. Det har jeg prøvet for ca. seks år siden og det havde jeg det fantastisk godt med det. Så hørfrøolien glæder jeg mig meget til at komme i gang med igen.

Barbara Wren skrev, at man skulle starte langsomt med fiskeolie, så jeg har de sidste par uger taget den muslingeolie, som vitamindoktoren anbefalede mig. Men nu er pakken ved at være tom – og den blive ikke genanskaffet igen – alene pga. prisen

Rent madmæssigt har jeg de sidste par uger for ofte spist mad, som ikke er en del af planen – og det har kunnet mærkes. Smerterne efter træning har været vendt tilbage, men de er heldigvis også forsvundet igen, nu hvor jeg overholder det bedre.

Planen er således den gamle igen:
Frugt, grøntsager og fisk er centrale ingredienser.
Derudover er nødder, bønner og korte brune ris suplementer.
Mælkeprodukter er helt bandlyst sammen med kød fra firbenede dyr (Jeg spiser heller ikke kylling og struds, men de er bedre)
Rent drikkevand er centralt, mens koffein og sukkerholdige drikke er forbudt.

Og hvorfor så det?
– Sukker fjerner magnesium, som er afgørende for at muskelcellerne fungerer. Derfor spiser jeg ikke ret meget sukker.
– Koffeinholdige produkter dræner dig for vand. Vand er afgørende for at du er hydreret og derfor kan virke optimalt. F.eks. er vand centalt i afgiftningsprocessen
– Mælkeprodukter klister cellerne sammen, så du får sværere ved at bruge musklerne. Det kan faktisk direkte mærkes. Derfor undgår jeg dem.
– Rødt kød er svær at fordøje og kræver derfor meget energi. Energi jeg burde have brugt til helbredelse og afgiftning af min krop. Nødder og bønner giver de tilsvarende proteiner, hvis de spises sammen med brune ris eller sesam (kornprodukter er nødvendige for, at det bliver til fuldbydigt protein)
– Rå grøntsager og frugt er fyldt med vitaminer og mineraler som ville forsvinde ved stegning eller kogning. Den grønne juice gør det lettere at få nok af dem. Især er bladgrøntsager basiske, hvilket gør det nemmere at holde syre/base balancen på plads.
– Fisk giver den uvurderlige fiskeolie med omega 3 og 6 som er afgørende for alle cellers funktion. Derudover giver den vitamin k, som er svært at få fra andre madvarer end kød.
– Hørfrølien er ren omega 3 og en gave til hydreringen af kroppen. Det er vigtig at den indtages sammen med protein for at få den fulde effekt. Jeg vil prøve mig frem med nødder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*