Hurra for mine fødder


Fødderne er din base
Din balance
Dem, der bærer dig fremad

Det er vigtigt at dine fødder har det godt. Endda så vigtigt, at der er skrevet bøger om det.

Mine fødder har ikke haft det så godt. Tæerne krymper og den ene fod har en let hulfod. Derudover kan jeg hverken gå på hæle eller tæer. Det koster naturligvis på balancen.

Derfor har jeg de sidste 1 års tid arbejdet med at samle og sprede tæerne. Jeg har øvet mig i at lave hælløft og i tåløft.

Da jeg ikke har kunnet se nogen effekt har jeg øvet mig under et tæppe eller dyne – for det mærkes som om, at mine muskler faktisk bevæger sig – men det kunne ikke ses.

Og lige pludselig en dag kunne jeg se, at jeg kunne sprede tæerne – juhuuuu
Og lige pludselig en dag kunne jeg lave et lille hælløft på gulvet. Juhuuuuu

Og så fik jeg blod på tanden. Jeg fortsatter træningen og udvidede det med at træne min forfod. Træningen skulle kunne få min tæer til at ligge mere glat ud på gulvet – istedet for at være trukket op på højre fod.

Det var en skøn følelse at tvinge tæerne ned på gulvet og mærke gulvet, mens jeg lavede øvelsen. Jeg elsker den øvelse og har lavet den så ofte det var muligt. Det med at have fuld kontakt med underlaget er bare så dejligt.

Og så – efter kun 1,5 måned – var det pludselig som om, at min fod rettede sig ud og trådte korrekt på gulvet. Det skæve skridt, hvor jeg kun trådte på ydersiden af foden var væk og jeg kunne pludselig træde korrekt frem.
Jubiiii

Jeg elskede det og gik hele dagen og mærkede min fod blive sat korrekt på gulvet. Fantastisk.

Men så begyndte mit knæ at give lyd fra sig og blive ømt. Da jeg har svoret at lytte til min krop i denne proces med at blive helbredt, gav jeg knæet hvile ved at stoppe mit folus på foden.

Istedet er mit næste mål at få trænet min knæer op. Det er kun få uger siden, at mit knæ knækkede sammen under mig på en løbetur, så nu er det deres tur til at få lidt fokus i træningen.

Jeg kan mærke at min ryg – som er skæv – retter sig efterhånden som mine fødder får det bedre. Gad vide om ikke den vil få det fantastisk af, at knæerne også fik det bedre?

Så planen for vinterens træning er:
– ridning for balancen
– varmvandtræning for vedligeholdelse af musklerne
– løb eller crossfitter, hvis der er overskud til det
Hjemme: fod- og tåtræning, styrkeøvelser for lænd/ryg, bagoverbøjinger/strækøvelser  samt knæøvelser

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*